غذاهای ارتودنسی

درمان به روش ارتودنسی و با بریس می تواند با تغییرات زیادی همراه است اما نه تنها هنگامی که در آینه لبخند می زنید کمی تفاوت را احساس می کنید، بلکه ممکن است دریابید که دندان های شما به روشی که قبلا لمس می کردید نیستند و این بر نحوه جویدن شما تأثیر بسزایی می گذارد. همانطور که در روند درمان شما دندان های شما به تدریج به سمت موقعیت های مطلوب خود حرکت می کنند، دهان شما همچنان به روش طبیعی تری با گاز گرفتن و جویدن سازگار می شود. اگرچه بسیاری از بیماران دریافتند که ظرف یک ماه پس از استفاده از بریس، قادر به خوردن بیشتر غذاها هستند، اما محدودیت های غذاهای ارتودنسی شما ادامه خواهد داشت.

غذاهای ارتودنسی

محدودیت های موقتی

اگر بریس های شما چند ماه یا چند سال روی دندان ها قرار بگیرد روی سلامتی دهان، سلامت کلی و لبخند صاف خود سرمایه گذاری کنید. ممکن است در حین وقوع برای همیشه احساس شود، اما مهاربندها تعهدی نسبتا کوتاه برای مزایایی هستند که یک عمر طول می کشند. بهتر است بپذیرید که چند محدودیت دارید اما محدودیت آن ها فقط موقتی است. در ضمن باید کارهایی را مورد توجه قرار دهید که شاید به نظر دشوار برسد.

  • از خوردن لقمه های بزرگ یا گرگ خوردن در شام های خود خودداری کنید. مهم نیست که از چه میان وعده ای استفاده می کنید، غذا را به قطعات کوچک برش دهید و آهسته و با احتیاط بجوید.
  • بلافاصله پس از قرار دادن بریس ها و یکی دو روز بعد از هر قرار ملاقات برای تنظیم، به غذای نرم بچسبید. زرادخانه ای از دستور العمل های غذای نرم تهیه کنید. نیازی نیست که خود را به سوپ ها و لرزش های کسل کننده محدود کنید. در نهایت می توانید استیک را به فهرست اضافه کنید، اما ابتدا این کار را برای چند روز راحت کنید.
  • فعلا آجیل و دانه برای سنجاب ها و پرندگان بگذارید. هر چقدر که برای شما خوب باشند، می توانند در پرانتز شما گیر کنند برای مثال ذرت بو داده.
  • صحبت از پرانتز هر چیزی را چسبناک یا ترد نگه دارید. این نوع غذاها می توانند یکی بشکنند یا بیرون بیایند.
  • خود را با ماست یخ زده، بستنی های بستنی یا بستنی پذیرایی کنید. اگر دهان شما از قرار دادن یا تنظیم بریس احساس درد می کنید، سرما می تواند تا حدی تسکین دهد. هر چند بخاطر داشته باشید همه چیز را با اعتدال رعایت کنید.

چند هفته اول استفاده از بریس ها سخت ترین حالت است، اما همین که لثه و دهان شما سفت شد و کمی دیگر به جویدن و غذا خوردن عادت کردید، متوجه می شوید که می توانید با سهولت نسبی رژیم جدیدی را مدیریت کنید! ما هفت ماده غذایی را در زیر لیست کرده ایم که بیشترین ضربه را برای شما دارند.

حفظ سلامت دندان با بریس

حفظ عادت های خوب دندان در هنگام پوشیدن بریس یکی از راه های جلوگیری از آسیب است. اطمینان حاصل کنید که حداقل سه بار در روز دندان های خود را مسواک می زنید، ترجیحا بعد از هر وعده غذایی، با استفاده از مسواک با موی نرم. به فضای اطراف بریس های خود توجه بیشتری کرده و تمام آثار غذایی را از بین ببرید. از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود و همچنین یک نخ نخ برای پاک کردن ذرات غذا از بین بریس ها و سیم ها استفاده کنید.

برای تمیز کردن و معاینه های منظم نه تنها مراجعه به متخصص ارتودنسی بلکه به دندانپزشک نیز ضروری است. تمیز کردن دندان ها برای از بین بردن تجمع پلاک ها که به ایجاد حفره و بیماری لثه کمک می کند، ضروری است. ارتودنتیست تضمین می کنند که بریس های شما به درستی نصب می شوند. همچنین دندانپزشک ممکن است استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید را برای تقویت دندان ها و کاهش خطر پوسیدگی دندان توصیه کند.

همچنین یادگیری تکنیک های مختلف جویدن می تواند از آسیب رسیدن بریس ها جلوگیری کند. به جای جویدن غذا با دندانهای جلویی، ممکن است جویدن با دندان های پشتی که قویتر هستند راحت تر باشد. این می تواند از آسیب دیدن بریس های شما هنگام خوردن نان یا گوشت های ضخیم تر جلوگیری کند.

در حالی که بریس دارید از مصرف چه چیزهایی باید خودداری کنید

توجه داشته باشید که بریس ها در برابر آسیب حساس هستند، بنابراین باید تا زمانی که بریس دارید از مصرف برخی غذاها خودداری کنید. این غذاها شامل غذاهای چسبناک و سفت است که می تواند به سیم ها یا باندها آسیب برساند، یا باعث جدا شدن براکت از دندان شود.

غذاهایی که باید با بریس کاملا از آن ها اجتناب کنید:

  • ذرت بو داده
  • آجیل و خشکبار
  • یخ
  • آدامس
  • آبنبات جویدنی
  • پوسته پیتزا
  • نان و سایر رول های سخت
  • سبزیجات و میوه های ترد
  • ترقه های سخت
  • چوب شور
  • چیپس

غذاهای ارتودنسی

همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی را هنگام داشتن بریس محدود کنید. وقتی شکر با بزاق مخلوط می شود، یک لایه چسبناک (پلاک) ایجاد می کند که دندان ها را می پوشاند. مسواک زدن می تواند پلاک را برطرف کند، اما انجام این کار با بریس ها دشوارتر می شود و اگر قادر به حذف این فیلم چسبنده نیستید، احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد؛ بنابراین، اگرچه مصرف شیرینی های گاه به گاه مناسب است، اما فقط به چند غذای شیرین و نوشیدنی در هفته محدود شوید.

اگر سیم یا نوارهای روی مهاربندهای شما باز شود چه باید کرد. در طول مدتی که بریس دارید، برای تنظیم بریس ها به طور دوره ای با ارتودنتیست خود قرار ملاقات می گذارید. سایر موارد می توانند بین تنظیمات منظم مانند سیم یا باند گشاد یا خراب رخ دهند.

اگر شما:

  • غذاهای چسبناک یا ترد بخورید.
  • بریس های خود را انتخاب کنید.
  • از دهان خود آسیب دید.

اگر در مورد بریس های خود مشکلی دارید، بلافاصله با متخصص ارتودنسی خود وقت بگیرید. نادیده گرفتن آسیب یا تأخیر در ترمیم می تواند به طور بالقوه زمان درمان شما را کند کند. سیم یا براکت شکسته را نکشید و خم نکنید. می توانید آسیب بیشتری وارد کنید. در عوض، یک تکه پنبه مرطوب یا واکس ارتودنسی را روی لبه تیز قرار دهید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک یا ارتودنسی مراجعه کنید.

ملاحظاتی برای خوردن با بریس

صرف نظر از اینکه چه نوع غذاهایی را با بریس می خورید، مهم است که شکاف بین دندان ها و اطراف بریس ها بسیار تمیز است. این به معنای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از غذا برای جلوگیری از تجمع پلاک و پوسیدگی آن است. عدم انجام این کار باعث آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها می شود، اما همچنین باعث تغییر رنگ می شود که می تواند مادام العمر باشد. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از درمان ارتودنسی خود کسب کنید، بسیار مهم است که نکاتی را در مورد مواد غذایی بدانید.

بیشتر بخوانید: