اولین چیزی که در مورد ارتودنسی به ذهن اکثر مردم می‌رسد این است که انجام درمان ارتودنسی چقدر درد دارد ؟ آیا درد آن بسیار زیاد و غیر قابل تحمل است؟ آیا خوردن غذا برایشان سخت و مشکل خواهد بود؟

بعد از تنظیم بریس ها، معمولا برای چند روز اول بیمار احساس ناراحتی می‌کند. زیرا فرد به وجود بریس در دندان و دهان عادت ندارد. این احساس ناراحتی حداکثر بعد از یک هفته از بین می‌رود. علت این ناراحتی و درد عمدتا به خاطر وجود زخم در اثر برخورد براکت به گونه‌ها، دندان و لب‌ها به وجود می‌آید. و با روش‌های مختلفی می‌توان سریعا درد و ناراحتی آن را برطرف کرد.

علت دردهای ارتودنسی

خوشبختانه اکثر مشکلات ارتودنسی جزئی است، اما همین درد جزئی هم ممکن است باعث ناراحتی یا التهاب شود؛ که بهتر است آن را برطرف کرد. قریب به اتفاق دردهای ارتودنسی به شرح ذیل است.

  • با خوردن مواد غذایی سخت یا آب نبات‌های سفت و چسبنده یا بازی با براکت، احتمال شل شدن یا شکستن براکت‌ها، بندها یا سیم‌ها وجود دارد. در این حالت اگر بند یا براکت هنوز به سیم متصل است، آن را همان‌گونه رها کنید، و هیچ لاستیکی به آن متصل نکنید. اگر همچنین نوار یا براکت شما را اذیت می‌کند، می‌توانید آن را با موم ارتودنسی بپوشانید.
  • با آغاز حرکت دندان‌ها، ممکن است سیمی که باعث اتصال دندان‌ها می‌شود. پشت دهان را اذیت و یا گونه‌ها را تحریک کند. با استفاده از مداد پاک کن می‌توان سیم را در یک وضعیت بهتری قرار داد.
  • در طی مراحل ارتودنسی، دندانپزشک مجبور به تنظیم مجدد سیم‌های قوس‌دار در دهان خواهد بود. این عمل در تسریع درمان ارتودنسی و داشتن دندان صاف‌تر مؤثر است؛ که گاهی ممکن است پس از محکم کردن بریس‌ها حرکت تدریجی دندان ناراحتی ایجاد کند؛ که معمولا درد پس از یک یا دو روز کاهش پیدا می‌کند و خوشبختانه در برخی از بیماران هیچ گونه دردی را پس از تنظیم براکت‌ها احساس نخواهند کرد.

برخی از عوارض جانبی تنظیم براکت‌ها به شرح ذیل است.

  • دندان درد
  • فک درد
  • حساس شدن لثه
  • ایجاد مشکل در خوردن غذا
  • سردرد

روش‌های جایگزین ارتودنسی برای کاهش درد دندان

اکنون برای پاسخ به سوال” ارتودنسی چقدر درد دارد ” چند روش جایگزین آن را بررسی کنیم. مینی براکت یکی از انواع جدید ابزار ارتودنسی است؛ که مردم معمولا باید بعد از باز کردن ارتودنسی از آن‌ها استفاده کنند. این براکت‌ها بیشتر شبیه به ریتینرهایی عمل می‌کنند. مینی براکت‌ها جایی بین براکت‌های فلزی کامل و ریتینرهای پلاستیکی قرار می‌گیرند. مینی براکت‌ها حدودا 30% کوچک‌تر از براکت‌ها هستند و از درجه استحکام بالاتر از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. مینی براکت‌ها عمدتا به خاطر اندازه کوچک‌ترشان معمولا درد بسیار کمتری دارند، همچنین کمتر قابل تشخیص است و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را تمیز کرد.

بریس‌های پروسلین

یکی دیگر از گزینه‌های موجود بریس‌های پروسلین است. این بریس‌ها اغلب به دلیل زیبایی که دارند، انتخاب می‌شود. هرچند باز هم در آن‌ها از آرک وایر و لیگاچور استفاده می‌شود. یکی از معایب این بریس ها این است که بزرگ‌تر از همنوعان فلزی خود هستند، کمتر در دید است و همین‌طور باید برای مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کرد.

مزیت اصلی آن‌ها این است که درد کمتری در ابتدای نصب ارتودنسی به نسبت دیگر ارتودنسی‌های فلزی ایجاد می‌کند. با این حال هنوز باید با آرک وایر سر و کله زد، ولی نه به اندازه سایر ابزار فلزی که منبع اصلی مشکلات ارتودنسی است. بریس های پروسلین برای کاهش دردهای ارتودنسی استفاده می‌شوند.

 

ارتودنسی چقدر درد دارد-2

ریتینرها

ریتینرها زمانی استفاده می‌شوند که ارتودنسی برای همیشه از دهان خارج شود. ریتینرها بر دو نوع تقسیم می‌شوند که شامل ریتینر های متحرک و ثابت است. نوع ثابت آن داخل دهان بیمار چسبیده می‌شود.

از آنجایی که ریتینرها، مقدار مشخصی فشار بر دندان‌ها وارد می‌کنند، در بعضی مواقع باعث درد یا ناراحتی می‌شود، البته احتمال بروز درد در زمانی که از ریتینرهای متحرک استفاده می‌شود بیشتر است، به ویژه زمانی که ریتینر از دهان خارج شده یا داخل دهان گذاشته می‌شود و اگر بعد از مدتی طولانی، مجدد از آن‌ها استفاده شود. همینطور ریتینر می‌تواند بلافاصله بعد از تنظیم آن‌ها توسط متخصص ارتودنسی باعث درد شود. همینطور براکت‌ها و بریس‌ها، ریتینرها نیز باید در مواقعی تنظیم شوند. زمانی که به طور مرتب از ریتینر استفاده شود، احتمال بروز درد، کمتر خواهد شد.

چگونه درد براکت‌های ارتودنسی را کمتر کنیم؟

  • استفاده از قرص‌های مسکن مانند استامنیفون کدئین، ایبوپروفن. قرص مسکن را هرگز بیش از ده روز مصرف نکنید و میزان دوز آن را با مطالعه بروشور با سن بیمار مطابقت دهید.
  • غذاهای سرد و نرم میل کنید؛ غذاها و نوشیدنی‌های سرد موجب کاهش فشار بر سطح دندان‌ها و تسکین موقتی درد می‌شود. تلاش کنید که غذاهای نرم مانند ماست، بستنی، دیزی، سوپ و یا سیب زمینی پوره مصرف کنید. همینطور از خوردن تکه‌های بزرگ موادغذایی که باعث شکسته شدن و یا ترک خوردن براکت‌ها و افزایش پروسه درمانی ارتودنسی می‌شود، دوری کنید.
  • می‌توانید در روز یک لیوان آب نمک قرقره کنید. این کار باعث کاهش التهاب و تورم لثه‌های دندان‌ها می‌شود. برای تهیه آب نمک تنها لازم است، یک قاشق چای‌خوری را در آب ملایم حل کنید و یا می‌توانید محلول‌های آماده‌ای از داروخانه‌های اطرافتان تهیه کنید.
  • از خوردن تکه‌های یخ که بسیار سفت و سخت هستند اجتناب نماید. اما می‌توانید با قرار دادن یخ‌ها بر روی لثه‌ها به کاهش تورم لثه کمک کنید و مانع از عفونت آن‌ها شوید.
  • اگر از نوع خاصی از براکت‌ها استفاده می کنیدو یا دندان‌های حساسی دارید ممکن است دردهای متفاوتی داشته باشید. نوشیدن مایعات گرم برای اشخاصی که دندان‌های حساسی دارند موجب تسکین درد می‌شود.
  • عدم استفاده هم‌زمان از مایعات سرد و گرم.  زیرا این کار به مینای دندان‌هایتان آسیب می‌رساند و در مواقعی می‌تواند باعث ترک خوردن دندان‌های شما شود.
  • شست و شو مداوم دندان‌ها باعث کاهش درد لثه و دندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: